Resmi Dibuka, Festival Semarak Pelancongan Negeri Melaka Siap Manjakan Warga Riau

Festival-di-SKA.jpg
(HASLINDA/RIAUONLINE)


RIAUONLINE, PEKANBARU - Festival Semarak Pelancongan Negeri Melaka resmi digelar di Atrium Kampar, SKA Mall, Pekanbaru, Kamis 9 Juni 2022.

Ketua Menteri Datuk Seri Utama Sulaiman Md Ali dalam sambutannya menyampaikan rasa terimakasih kepada semua pihak yang terlibat secara langsung maupun tidak langsung dalam menjayakan program promosi Festival Semarak Pelancongan Negeri Melaka 2022.

"Dengan lafaz kalimah suci Bismilahirahmanirahim, sukacita dan bangganya, saya meresmikan Festival Semarak Pelancongan Negeri Melaka 2022 dan Kempen Promosi Melaka For ASEAN," ujar Ketua Menteri Datuk Seri Utama Sulaiman Md Ali.

Dijelaskannya, bagi masyarakat Indonesia, khususnya Provinsi Riau bisa melancong dan menjelajahi Melaka dengan harga yang lebih murah.

"Terdapat 42 pakek pelancongan keluarga (wisata keluarga-red) yang boleh didapati dengan harga serendah Rp 200 ribu untuk melancong atau berlibur di Melaka," katanya.

Bukan itu saja, ia menyebut tempat-tempat di Melaka juga menawarkan diskon 50 persen bagi pelancong. Terdapat juga tawaran pembelian tiket, beli 1 grtais 1.


"Justru itu, saya mohon agar semua penggiat industri pelancongan di Pekanbaru, Dumai maupun dari Melaka agar sentiasa bekerjasama dengan lebih erat untuk memeriahkan lagi aktiviti pelancongan di antara kedua negara ini," tuturnya.

 

 

Dalam kesempatan yang sama, ia juga mengucapkan selamat Hari Jadi ke-238 untuk Kota Pekanbaru yang bertemakan Bangkit Bersinergi.

Dengan pengiktirafan ini, ia berharap Pekanbaru akan terus menjadi lebih gemilang sebagai pusat perdagangan, perkhidmatan, industri dan pelancongan.

"Syabas dan tahniah kepada yang terhormat Bapak Gubernur Provinsi Riau, Syamsuar dan Bapak Walikota Pekanbaru yang telah berjaya menjadikan Pekanbaru sebagai sebuah kota pelaburan terbaik di Indonesia selama lima tahun berturut-turut dengan nilai pelaburan sebanyak rupiah 4.5 trilion pada tahun 2021," tandasnya.

Sementara itu, Gubernur Riau Syamsuar menambahkan, dengan melandainya kasus Covid-19 saat ini menjadi awal untuk kemajuan pariwisata antar negara, terutama untuk Riau dan Melaka.

"Kami mengucapkan terimakasih kepada Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Utama Sulaiman Md Ali yang turut menghadiri kegiatan Festival Semarak Pelancongan Malaka ini. Ketika pandemi mereda, program yang sempat tertunda segera digesa. Hari ini, Bumi Lancang Kuning ditandai dengan kegairahan dan ragam objek wisata baru bermunculan," tukasnya.